28
January
2013
|
05:41
America/Tegucigalpa

Learning to teach through travel / Apprendre son métier en voyageant

(Edmonton) Talk to Caralyne Ray, Arnaud Jean or Mariève Langevin, students from Campus Saint-Jean’s Kenya Project 2012, about their experiences in that country’s rural Masai Mara region, and it’s hard to tell who benefited more—the CSJ education students or the community they worked with.

It’s this enriching and enlightening commitment to global citizenship that the three will highlight during their presentation Jan. 29 as part of CSJ’s events for International Week 2013. Equal parts teaching practicum, humanitarian project and cultural exchange, the immersive experience gives students a greater understanding of global challenges, and of challenges for their teaching colleagues in these contexts—notably, lack of access to technology, lack of resources and limited teaching space.

Beyond the atmosphere of shared lives and experiences, students come away personally enriched on many levels. For Ray, it was collaborating with her colleagues and awakening her own pedagogical resourcefulness that carried forward into her Canadian experience.

“I developed my creativity as a teacher because I was forced to think outside the box, so when I came back to do my student teaching, that helped me enormously,” she said.

Lucille Mandin, an associate professor and one of the project’s co-ordinators, says the experience is enriching and empowering for the students. Far beyond learning about the culture and working to enrich the community, she says, they also get a real taste of what life as an immigrant feels like, if only for a brief time.

“It’s an amazingly rich project and they are very fortunate to have the opportunity to experience that at the U of A,” she said.

The presentation, entitled Un voyage initiatique: Apprendre son métier en voyageant, will take place in the Grand Salon in the McMahon (main) building at Campus Saint-Jean between 11:45 a.m. and 1 p.m.

Un voyage qui permet á la fois une croissance personnelle autant que professionnelle.

Chaque été depuis 2008, plusieurs étudiants inscrits dans le domaine d`éducation au Campus Saint-Jean de l'Université de l'Alberta profitent d'un voyage, parrainé par la fondation Me To We, dans la région Masai Mara en Kenya. Loin d'être un séjour touristique, ces étudiants partagent leur temps et leur esprit en investissant dans le développement d'une communauté au Kenya. Et demain, quelques étudiants de la cohorte de 2012
partageront leurs expériences lors de ce stage international.

En parlant avec Carolyne Ray, Arnaud Jean et Mariève Langevin, les présentateurs, c'est clair que cette aventure immersive en citoyenneté mondiale laisse une impression marquante sur eux.

“Aller au Kenya, c’est une nouvelle dimension,” explique Jean. “Certains d’entre nous connaissent la situation locale en Kenya déjà, mais le fait de le vivre et de réfléchir sur ça, de savoir ce qu’on peut apprendre d’eux et ce que nous pouvons ramener chez nous et ce qu’on peut prendre de chez nous et d’’amener chez eux - c’était remarquable.”

Au-delà d'un simple projet éducatif, il existe un aspect humanitaire ainsi qu'une leçon culturelle très importante, dit Lucille Mandin, une professeure-coordinatrice avec le projet.

"La réciprocité est très importante. Nous allons à la découverte de 'l'Autre,'" dit-elle. "La puissance de cette expérience engendre la possibilité d’une transformation profonde’’.

La présentation aura lieu dans le Grand Salon du Pavillon McMahon sur le Campus Saint-Jean de 11h45 à 13h.